Hoi! Leuk dat je op deze blog hebt geklikt. Hier gaan we het hebben over een van de meest essentiële aspect van online business namelijk online marketing. Als je ooit hebt gewerkt aan het vergroten van de zichtbaarheid van je website, dan heb je waarschijnlijk gehoord van online marketing. In dit artikel gaan we bespreken wat online marketing is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het effectief kunt gebruiken om je doelen te bereiken. Of je nu net begint of al enige ervaring hebt, deze post zal je zeker helpen om je online marketing strategie naar een hoger niveau te tillen!
Dus, jij bent hier omdat je wilt weten wat het is, online marketing? Geen zorgen, ik zal je op weg helpen! Online marketing is gewoon een chique term voor het promoten van jouw product, dienst of merk op het internet. Klinkt eenvoudig toch? Maar eigenlijk zijn er allerlei verschillende activiteiten bij betrokken, zoals het optimaliseren van zoekmachines, adverteren op zoekmachines, social media, content marketing en e-mailmarketing. Het uiteindelijke doel van online marketing is om meer mensen te bereiken, meer leads te genereren en uiteindelijk meer omzet te maken. Het is belangrijk omdat zoveel mensen tegenwoordig hun informatie online zoeken. Dus als je niet online adverteert, mis je misschien wel een groot deel van je publiek! Maar dat gaan we je vandaag niet laten gebeuren - laten we samen in de wereld van online marketing duiken!
Als je beter wilt zijn dan je concurrenten in online marketing, is het wel belangrijk om te weten wie je concurrenten zijn en wat ze dan doen. Maar het is nog belangrijker om je te concentreren op wat jouw bedrijf uniek maakt. Wat zijn jouw unique selling points (USP's)en wat maakt jouw bedrijf beter dan je concurrent? Wanneer je dit op een rijtje hebt kan je je dusdanig positioneren in de markt dat dit ook helder wordt voor de klant, met andere woorden dat de klant ook zal zien waar jij beter in bent dan jouw concurrent.
Met online marketing kun je je onderscheiden van de concurrentie. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken en content te maken die waardevol is voor je doelgroep, kun je hoger scoren in de zoekresultaten en meer verkeer naar je website trekken. Lijkt mij wel een doel om naar toe te werken toch?
Online marketing kan veel kostbare tijd en energie vergen die je natuurlijk liever in je core business wilt stoppen. Gelukkig zijn er veel tools die het werk een stuk makkelijker maken. Door het automatiseren van je online marketing kun je tijd besparen en je online marketing strategie efficiënter maken. En wanneer je het helemaal makkelijk wilt maken voor jezelf geef je het hele proces uit handen
Een voorbeeld van een tool die je kunt gebruiken is Hootsuite. Hiermee kun je al je social media-accounts op één plek beheren en inplannen. Zo hoef je niet steeds handmatig berichten te plaatsen en kun je je tijd beter besteden aan je core business. Ook kan je posts inplannen wat het eenvoudig maakt om alle content in 1 dag te maken en te plannen voor de komende periode.
Hubspot is ook een tool die je kan gebruiken voor online marketing automatisation, HubSpot is een uitgebreide marketing automation tool die functies biedt voor lead management, e-mailmarketing, social media planning en nog veel meer. Het biedt ook integraties met populaire CRM-systemen.
Of maak gebruik van Buffer: Buffer is een social media management tool die functies biedt voor het plannen en publiceren van social media content, analytics en rapportage. Het biedt integraties met verschillende social media platforms.
SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel het plaatsen van advertenties in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het optimaliseren van je website om hoger te scoren in de zoekresultaten. SMA staat voor Social Media Advertising, oftewel het plaatsen van advertenties op social media platforms zoals Facebook en Instagram.
Deze drie elementen van online marketing werken goed samen. Door te investeren in SEA en SMA kun je snel verkeer naar je website trekken, terwijl je met SEO werkt aan de lange termijn en hogere organische zoekresultaten. In de volgende blogs gaan we hier dieper op in hoe je deze 3 elementen goed met elkaar samen kan laten werken.
Content marketing is een belangrijk onderdeel van online marketing. Het gaat erom waardevolle content te maken die relevant is voor je doelgroep en deze op de juiste manier te verspreiden.
De content kan verschillende vormen aannemen, zoals blogposts, updates op sociale media, video's, podcasts, infographics en meer. Het belangrijkste is om nuttige informatie te bieden die helpt bij het oplossen van problemen of uitdagingen waar de doelgroep mee te maken heeft. In 2023 zijn er een aantal trends die je niet mag missen. Zo wordt er meer gebruik gemaakt van video content en interactieve content. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van artificial intelligence om de content te personaliseren.
Podcasts zijn de laatste jaren enorm populair geworden en vormen daarom ook een belangrijk onderdeel van een effectieve marketingstrategie. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 35% van de Amerikaanse bevolking maandelijks naar een podcast luistert (bron: Statista). Dat zijn heel wat luisteraars die je kunt bereiken! Maar waarom zijn podcasts zo interessant?
Ten eerste zijn podcasts heel laagdrempelig. Je kunt ze overal en op elk moment beluisteren, bijvoorbeeld tijdens het sporten of in de auto. Daarnaast zijn podcasts persoonlijk en creëren ze een band tussen de luisteraar en de maker. Je kunt als bedrijf een podcast inzetten om je kennis en expertise te delen, je merk te versterken of meer traffic naar je website te genereren.
Wist je dat maar liefst 46% van alle zoekopdrachten op Google lokaal georiënteerd zijn? (bron: Moz). Dat betekent dat het enorm belangrijk is om lokaal gevonden te worden als bedrijf. Maar hoe doe je dat nou precies?
Allereerst is het belangrijk om je website te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten. Dat doe je door relevante zoekwoorden te gebruiken en je bedrijfsgegevens te vermelden op je website. Denk hierbij aan je adresgegevens, openingstijden en telefoonnummer. Ook het creëren van lokale content, zoals blogs of nieuwsberichten over evenementen in de regio, kan bijdragen aan een hogere ranking in de lokale zoekresultaten.
Daarnaast is het slim om je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Hiermee verhoog je je zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten en kunnen klanten direct contact met je opnemen of een routebeschrijving opvragen.
Wil jij weten hoe je jouw website optimaliseert voor lokale zoekopdrachten? Laat Astute Agency jou helpen.
Waarom zou je voor Astute Agency moeten kiezen? Dat is een goede vraag! Ten eerste hebben wij jarenlange ervaring in het optimaliseren van online marketing strategieën. Ons team is altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en weten precies wat er nodig is om jouw bedrijf online te laten groeien.
Daarnaast werken wij op een transparante manier. We houden je altijd op de hoogte van de voortgang en resultaten van onze werkzaamheden. Ook hanteren wij eerlijke tarieven, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.
Maar wat onze klanten vooral waarderen is onze persoonlijke aanpak. Wij geloven namelijk dat ieder bedrijf uniek is en daarom verdient het ook een unieke online marketing strategie. Wij luisteren naar jouw wensen en behoeften en gaan vervolgens aan de slag om een strategie op maat te maken die perfect bij jouw bedrijf past.
Nog niet overtuigd? Lees dan eens onze klantverhalen en ontdek hoe wij andere bedrijven hebben geholpen bij het realiseren van hun online doelen.
Het is nu echt tijd voor actie. Neem contact op en daag ons uit met jouw project.
Daag ons uit